Forårs- og sommerudstilling

Te til to - Fernisering fredag den 9. marts fra 15-17

  • Malene Møller Hansen
  • Hørgul Tekande
  • Anne Mette Hjorthshøj
  •  MG 4193 143

27 keramikere viser deres bud på en tekande og kopper. Samtidig vises en lang række af museets egne tekander fra samlingen.

På udstillingen ”Te til To” giver 27 keramikere deres bud på tekande og kop.

Med udgangspunkt i en genstand, vi alle kender og bruger i dagligdagen  -tekanden og tekopper - sættes der fokus på de overraskende sammenhænge mellem kunst og objekt, værk og rum. Keramikerne har arbejdet i græselandet mellem kunsthåndværk og hverdagsgenstand.

Vi kender nok alle det, at gribe efter den samme kop i skabet, en kop som men føler sig hjemme med. Dens æstetik taler til en, den ligger godt i hånden. Det er udfordringen, når man laver brugskeramik, at få funktion og æstetik til at gå op i en højere enhed. Det er ikke enten eller, men både og.

Der er mange funktionelle hensyn at tage, f.eks. balance, grebet i hanken og om tuden hælder godt. Man kan som kunsthåndværker også vælge ikke at tage disse hensyn til funktion, men lege med tekanden som et objekt, der ikke nødvendigvis skal have en funktion.

Med ”Te til To” viser Hjorths Fabrik en fornyet interesse for materialernes status og muligheder i keramikken.

Lidt om te
I 1610 blev den første ladning kinesisk te bragt til Europa om bord på et hollandsk skib. Godt fyrre år senere dukkede den første tekande op i Danmark; det var en kinesisk tekande, som blev sendt fra Holland til Frederik 3. i 1656.

Allerede tolv år senere, da biskoppen i Aalborg døde, nævnes provinsens første tekande i hans skifteopgørelse fra 1668.
I årtierne herefter sluttede andre jyske embedsmænd sig til
tedrikkernes rækker.

Apotekerne havde fra 1672 teblade på varelisterne, og lærde diskuterede allerede fra 1665, hvorvidt te var en sund eller farlig drik, og man opfordrede danskerne til at udvise mådehold over for denne nye drik. Man var klar over, at teen virkede
opkvikkende, men mente, at dette kunne resultere i et misbrug på samme måde som alkohol.

Den varme tedrik skabte et behov for nyt husgeråd, og sammen med teimporten fulgte kostbart kinesisk porcelæn på de hollandske skibe retur fra Kina. Ikke alle havde råd til kinesisk porcelæn, men valgte i stedet hos den lokale kandestøber at få fremstillet mere billige tekander af tin.

Det gav imidlertid status at eje smukt teudstyr, som signalerede velstand og økonomisk overskud, og allerede før 1700 begyndte teborde, tebakker og kostbart porcelæn at brede sig i såvel københavnske embedsmandshjem som i provinsens større byer og på herregårdene.